Webshop tip: Sådan optimerer du dit salg til mærkedage

Inspiration til optimering mod anledninger

Mærkedage begynder at fylde mere og mere i danskernes bevidsthed. Black friday var årets største dag på e-handel, og andre dage som fx. Valentine’s day begynder også at blive gode og vigtige dage for nethandelen.
Udover at du selvfølgelig skal sørge for at udsende nyhedsbreve og ramme dine kunder med remarketing osv., så kommer her to helt lavpraktiske tips til optimering af din shop.
Saml relevante produkter i pris-opdelte kategorier
For at gøre det så let for kunden som muligt, kan du samle de produkter, som går særligt godt til Valenstine’s day. På den måde er det let for kærresten eller ægtefællen at finde noget så hurtigt som muligt.


Men du kan tage det skridtet videre, ved samtidig at opdele det efter pris, på samme måde som trendyliving.dk har gjort det i højre kolonne på forsiden.
Her finder du gaveideer opdelt efter nogle intervaller:
• Under 200 kr
• under 300 kr
• under 500 kr
• under 1000 kr.
Det er en smart måde at sende kunden direkte til de mest relevante produkter, og dermed øger du både konverteringen og hjælper kunden til en bedre oplevelse.
Hvis der ikke er plads til at linke til disse kategorier fra toppen eller menuen af din side, kan du også lave nogle bannere på siden, som guider kunden derhen. Det kan du læse mere om i næste afsnit.

Få flere salg med topbannere

Det næste tip kommer fra Steen Christensen fra Katoni.dk.
Op til mærkedage som Valentine’s Day leder mange online handlende specifikt efter kategorier, sider eller tilbud, som er lavet til den særlige anledning. Det er vigtigt at tage højde for dette, da det kan give mange flere salg. Der er nemlig stor risiko for at miste dine besøgende, hvis de ikke lynhurtigt finder, hvad de leder efter.
Det oplevede vi på Black Friday, hvor vi i starten af dagen havde mange besøgende, men desværre også en lidt for høj bounce rate. Vi fandt dog hurtigt ud af, at vores brugere ledte specifikt efter Black Friday tilbud, og fordi de ikke var synlige nok på siden, klikkede folk sig væk. Derfor lavede vi to topbannere. Det ene lå på alle ’almindelige’ sider og linkede ind til vores Black Friday tilbud, og det andet banner lå på selve tilbudssiderne, så ingen kunne være i tvivl om, hvorvidt de havde fundet tilbuddene eller ej.


Denne simple manøvre fik vores bounce rate til at ryge ned med 10% og gav samtidig mange flere kliks til vores kunder.
Og det behøver ikke nødvendigvis at være tilbud. Du skal bare tænke over, hvad dine kunder leder efter til Valentine’s Day. Måske er det nogle specielle produkter, som du så kan samle på en side eller i en særlig kategori. Gør du det, er det en rigtig god idé at bruge et topbanner til at gøre dit Valentine’s tiltag synligt, så dine besøgende bliver på siden, ser produkterne og forhåbentlig foretager et køb.

Loading Facebook Comments ...