Sådan skaber du en sund og solid webshop, med en lille startkapital

Har du et lille startbudget og gerne vil du gerne drive en webshop ved siden af dit studie, så kan det sagtens lade sig gøre. Ved at have en fokuseret strategi, vil du kunne opbygge en fornuftig webshop, som et supplement til dit studie eller arbejde.

Mit navn er Simon Nygård og jeg er partner i webshoppen Bomo.dk. Jeg startede min webshop sammen med min ven/partner i 9. Klasse. Vi skød 4.000 kroner ind i forretningen og har i dag (4 år senere), en større femcifret månedlig omsætning. Med et stramt budget, klare visioner og en fokuseret strategi, har vi formået at vækste vores forretning løbende, uden at vi skulle investere flere penge i forretningen.

Jeg vil gennemgå 4 punkter, som har været hovedårsag til, at vi har kunne vækste med en meget lille startkapital. Hvis du også vil skabe en sund webshop, med en lille startkapital, så læs med her.

  1. Afklar dine forventninger og mål

Om du starter din virksomhed med en partner eller alene, så er det vigtigt, at du sætter dig nogen mål. Det er vigtigt, at du gør det klart for dig selv, hvad du vil. Så vil du altid være opmærksom på, om du udnytter det lille budget optimalt, eller om du måske skal justere din strategi undervejs. Nogen gode ting at spørge sig selv, før man begynder:

Hvad er målet med forretningen og hvordan når vi de mål?

Har jeg behov for at tjene penge de næste par år?

Hvor ser du forretningen om et år?

Hvad er vores strategi og er den effektiv nok?

Når vi snakker om at drive en webshop med en lille startkapital, så kræver det ofte, at man er indstillet på, at der kan gå lang tid, før man kan begynde at hive penge ud til sig selv

  1. Find en niche

Det kan være en rigtig god ide at være nicheorienteret, når du skal købe dit varelager hjem. I stedet for at købe lidt forskellige produkter hjem og skyde med spredehagl, vil du kunne vækste din forretning hurtigere, ved at fokusere på en niche. I vores tilfælde med Bomo, ville vi gerne være en elektronik webshop, men med vores beskedent startkapital, havde vi ikke mulighed for at købe et stort varelager hjem. I stedet satsede vi alle pengene på iPhone/iPad opladere, adapters og kabler og have et bredt udvalg indenfor dette felt. På den måde kunne vi meget nemmere målrette vores markedsføring og kunne tilbyde alt til vores målgruppe. Det er bedre at kunne tilbyde alt indenfor et lille marked, end at kunne tilbyde en lille smule indenfor et større marked.

Du kender din målgruppe

Du har nemmere ved at målrette din markedsføring

Du kan blive en ekspert indenfor dit område

Du vil konvertere bedre fra start af

Når du så begynder at tjene lidt penge, så kan du begynde at kaste dig over andre produktmarkeder, men før du gør det, så hav 100% styr på din niche. Det bliver både billigere, sjovere og nemmere, når du kan tilbyde kunderne alt indenfor din niche.

  1. Fokuser på hurtigt og effektiv markedsføring

Når du har købt et varelager, opbygget en shop og købt hosting, så er det på tide at sælge. Men ingen kender dig og du har ikke særlig mange penge tilbage til markedsføring. Her er det vigtigt, at du bruger dem med omhu, men stadig med fornuft. Her er det en god ide at fokusere på markedsføringskanaler, som vil give din webshop trafik med det samme. Typer som den slags markedsføring kunne være Adwords (reklamer i Google) og Facebook, men det kan ofte være en dyr fornøjelse, hvis man ikke har erfaring og viden til at eksekvere med disse værktøjer. I stedet burde du kigge på bloggere, det kan være bloggere der har sin egen blog eller bloggere som laver Youtube videoer.

Ved at du anvender bloggere som din markedsføringssøjle, kan du ramme mange tusinde potentielle kunder indenfor få dage. Det er selvfølgelig ikke gratis at sponsorere disse bloggere, men nogen gange kan du nøjes med at sende nogen produkter til dem, i mod at de laver en video eller blogindlæg om din webshop. Sideløbende med din bloggermarkedsføring, så skal du begynde at lære en masse om SEO (Søgemaskineoptimering), Facebook og Adwords, samt begynde at bruge flere ressourcer på disse markedsføringskanaler, i takt med at du tjener flere penge.

  • Fokuser på ”Her og nu” markedsføring
  • Læs og lær en masse om SEO, Facebook og Adwords
  • Begynd stille og rolig at kaste dig over SEO, Facebook og Adwords
  1. Geninvester overskuddet

Her kommer vi til det sidste og vigtigste punkt, hvis du ønsker at skabe en sund og solid webshop. Du skal være villig til at geninvestere dit overskud, ellers kommer du sjældent særlig langt. Du skal se overskuddet som en parameter for succes, at overskuddet er grundstenen for, at du kan blive ved med at vækste din shop og forbedre dine e-købmand egenskaber. Hvis du vil vækste, skal du også være indstillet på at geninvestere overskuddet.

Loading Facebook Comments ...