Mød Erik og hør hvordan han udlever sin iværksætterdrøm

Hej med dig. Jeg hedder Erik Jeppesen og er 21 år gammel. Min karriere som iværksætter startede tilbage da jeg var 16 år og siden da har jeg lavet lidt af hvert. Jeg har været iværksætter på fuldtid i lidt over et år, og hvor jeg til dagligt er jeg stiftende partner i Grafikr, som er et datadrevet webbureau i Randers.

I dette indlæg vil jeg komme ind på, hvordan det har gavnet mig at starte med iværksætteri i studietiden. Jeg håber, at mit indlæg kan være med til at motivere dig til at komme igang eller give den endnu mere gas. Jeg kommer ind på emner som mit skift fra STX til HHX og hvordan min største konkurrent i studietiden nu er min partner, som jeg i dag driver Grafikr med, hvor vi beskæftiger 4 mand på fuldtid.

Starten på iværksættereventyret

Allerede tilbage i 9. klasse i grundskolen begyndte jeg så småt at have interesse for iværksætteri. Mit første hobby-projekt var en sportsblog, som jeg var så heldig at blive en del af. Jeg drev den sammen med min nuværende partner i Grafikr, Kiranan Luxmy. Vores blog, som hed ITSport, var et affiliate projekt, hvor en masse atleter og sportsudøvere skrev om deres interesser – vi havde en masse læsere og det hele var nyt og spændende for os. For at gøre en lang historie kort, så var det her, at jeg fik interessen i at udvikle hjemmesider, arbejde med design og generelt online marketing.

Da jeg skulle begynde i gymnasiet, startede jeg først på STX. Jeg fandt relativt hurtigt ud af, at fag som biologi, fysik/kemi og oldtidskundskab ikke havde min store interesse. Jeg følte ikke, at jeg kunne bruge det i praksis.

Efter et par måneder på STX-bænken skiftede jeg til HHX., Her havde jeg fag som virksomhedsøkonomi, markedskommunikation og afsætning, som sagde mig langt mere. Fag, som jeg kunne bruge i mit selvstændige liv. Det er vigtigt for mig at understege, at der ikke er en studieretning som er “forkert” eller “korrekt”, det var blot min beslutning, at jeg ville undervises i noget, som jeg kunne drage paralleller til ift. min selvstændige karriere.

Solgte smykker i gymnasietiden

I gymnasietiden kriblede det i fingerne for at komme igang med et nyt projekt, da sportsbloggen ikke var aktiv længere.

Jeg ville gerne sælge et produkt og drive en webshop. Jeg havde en interesse i mode og kastede mig over smykkebranchen, hvor jeg lavede håndlavede armbånd til mænd og kvinder – og sådan blev virksomheden Goldheart født.

Jeg vurderede først og fremmest, at konkurrencen indenfor beklædning (tøj, bukser, sweatshirts etc) var for stor, hvor jeg derfor valgte accessories. Udover at dækningsbidraget var meget højt, så følte jeg, at det var vigtigt at arbejde med noget, som jeg interesserede mig for.

Efter lidt tid fandt jeg ud af, at det ikke var så spændende at flette armbånd og drive en webshop, som jeg håbede. Jeg fandt ud af, at det mere var det forretningsmæssige aspekt bagved, som drev mig – samt selve brandingen og det grafiske udtryk.

Grafisk design bliver levevejen

Gennem gymnasietiden lærte jeg at lave grafisk design og webudvikling. Jeg faldt over systemer som WordPress og Shopify, som jeg kunne lave hjemmesider og webshops i. Gennem studietiden tog jeg et par freelanceopgaver ind, hvor jeg designede bannere for diverse webshops og andet grafisk arbejde. Jeg kunne hurtigt se, at der var en stor efterspørgsel inden for dette felt, men også et stort udbud og dermed hård konkurrence. 

Fra konkurrenter til partnere i Grafikr

Min rigtig gode ven, Kiranan, som jeg dengang gik i klasse med lavede også grafisk design og hjemmesider. Det kunne godt være lidt ambivalent, da vi gennem gymnasietiden sloges om de samme kunder. Kompetencerne rakte cirka til det samme og tit var det derfor prisparametereren, vi skulle spille på, for at vinde en kunde. Sådan kørte det i et stykke tid, men et halvt år efter vi var blevet studenter, skete det mirakuløse at vi slog os sammen og dermed stiftede webbureauet, Grafikr ApS, som i dag er lidt over ét år gammelt.

At slå os sammen var den rigtige beslutning – uden tvivl. Både fordi vi har kendt hinanden i mange år og stolede på hinanden. Vi vidste hvilke kompetencer og svagheder vi hver især besad og vi havde begge en ambition om at bygge noget stort, så det var egentligt bare at komme igang.

Fordelen ved at starte i gymnasietiden var, at vi begge havde opbygget os et solidt erhvervsnetværk og en kundeportefølje, som vi kunne trække på. Derfor startede vi ikke helt fra scratch. Vi kunne derfor hurtigt etableretre os et navn i branchen og kom derfor godt fra start.

På den måde har det gavnet os utrolig meget at vi allerede i gymnasietiden kastede os ud i iværksætteri. Vi begik selvfølgelig en masse fejl, som kun har gjort os klogere den dag i dag.

Vi var begge bevidste om, at hvis Grafikr skulle lykkedes, så  var det altså all in og vi skulle ikke drive andre virksomheder. Kun vores webbureau, som vi skulle få til at blomstre.

Et år efter Grafikr blev stiftet er vi nu 4 mand og vækster efter planen. Vi arbejder med spændende virksomheder så som McDonald’s, Nybolig Erhverv, XL Byg, Washa, Spar Nord og en masse andre med alt fra grafisk design til webudvikling.

Det første år på fuldtid er blevet brugt på at få gang i tandhjulene og vi har fået banket den værste rust af. Vi har fundet ud af, hvor vi er gode og hvordan vi kan være mest effektive: Det gælder alt fra projektstyring til kommunikation med vores kunder.

Vi startede ud med profilere os som et reklamebureau, som kunne alt fra videoproduktion til online markedsføring. I dag er vi gået mere niche og fokuserer udelukkende på de ydelser, som vi er bedst til og som skaber den største værdi for vores kunder. Det er grafisk design og webdesign, udarbejdet på baggrund af data. Og netop den niche giver os mulighed for at skalere.

Vi analyserer diverse data fra vores kunders website og kigger på brugeradfærden og hvordan deres kunder navigerer og handler.

På baggrund af det kan vi udarbejde webdesign med afsæt i indsamlet data og dermed dokumentere, at vores webdesign kan forbedre f.eks. konverteringsraten.

Tilbage i gymnasietiden drev både Kiranan og jeg webshops, hvor vi lærte at kende til f.eks. Shopify. Det system arbejder vi også i i dag og at vi har brugt det i så mange år, giver os en kæmpe fordel.

Et godt råd herfra er, at jeg ikke mener, du kan starte for tidligt. At drive virksomhed i gymnasietiden er fantastisk, fordi så kan du mærke, om det virkelig er noget for dig og du kan begynde at opbygge dig et netværk. Føles det rigtigt, så er du klædt godt på til at gå fuldtid efter du er færdig med dit studie.

 

 

Loading Facebook Comments ...