Iværksætter eller konsulent som studerende?

Der skal først og fremmest lyde en stor anbefaling til alle med interesse for at “starte egen forretning”, at man kaster sig ud i det imens man er studerende. Det er virkelig et perfekt tidspunkt, og det har jeg også skrevet om tidligere her på bloggen.

Men som jeg ser det er der to forskellige veje at gå:

1) Iværksætter: Du starter din egen virksomhed på traditionel vis, fx en webshop. Her lærer du om rigtig mange forskellige ting. Du har det overordnede ansvar, og det store antal af arbejdsområder der skal passes gør dig til generalist. Du vil ofte opleve at der går nogle år før du begynder at tjene penge som iværksætter, da det tager lang tid at opbygge fx en webshop.

2) Konsulent: Du starter din egen virksomhed med det formål at hjælpe andre virksomheder, dvs. du er konsulent. Du har også det overordnede ansvar for virksomheden, men typisk er der færre arbejdsområder end i iværksætter-eksemplet, og du får dermed mere tid til at specialisere dig i det du nu vil hjælpe andre virksomheder med. Det kunne fx være online markedsføring, hvor du har specialiseret dig i annoncering på Google Shopping (det vil jeg i øvrigt anbefale dig at gøre!). Her vil du opleve at du hurtigere kommer i gang med at tjene penge, da du har få udgifter, og at du kan fakturere dine timer – godt nok er det en lav timeløn i starten, men det er trods alt en indtægt.

Sådan gør jeg

Personligt har jeg valgt at prøve begge ting af i løbet af mine knap 10 år som selvstændig. Den helt store økonomiske forskel er, at man som iværksætter typisk må vente lang tid på at komme til at tjene en almindelig løn, imens man som konsulent kan komme til det ret hurtigt, hvis man ellers er skarp på sit område.

Som “iværksætter” driver jeg lige nu webshoppen Festli.dk, hvor jeg sælger kostumer og andet festudstyr. Efter knap 2 år har jeg endnu ikke fået en krone i løn, til trods for at jeg har smidt en del penge ind i virksomheden. Til gengæld håber jeg på en stor gevinst når jeg en dag skal sælge forretningen.

Som “konsulent” hjælper jeg forskellige webshops med at opnå bedre placeringer på Google. Det er det man kalder SEO (Søgemaskineoptimering). Inden for det område har jeg specialiseret mig i det der hedder linkbuilding, hvor jeg skaffer links fra forskellige hjemmesider til mine kunder.

Det fede ved at arbejde som konsulent er, at jeg får mulighed for at arbejde sammen med nogle etablerede virksomheder, hvilket jeg kan lære meget af. Lige nu hjælper jeg fx gavekortportalen Sendentanke.dk, som er en ambitiøs virksomhed i stor vækst. Min opgave er at det skal blive nemmere at finde websitet når man søger efter forskellige relaterede produkter på Google.

De virksomheder jeg arbejder for er vidt forskellige. Fx hjælper jeg også rengøringswebshoppen HUMA.dk, som er startet af to unge iværksættere. De er ved at revolutionere en meget gammeldags branche, og det er super spændende at være lidt med på sidelinjen i det projekt.

Så der er altså spændende ting ved begge muligheder. Min anbefaling er, at medmindre du er helt sikker på hvilken vej du vil gå, så prøv begge ting af, og se hvad du brænder mest for.

Loading Facebook Comments ...